ذيكو
تين ثينو
- سماع اللحن
- أول لحن في تسبحة نصف الليل (بعد أبانا الذي) … يمثّل النفوس الساهرة المنتظرة لقاء العريس السماوي كالعذارى الحكيمات
اليقظة
قوموا يا بني النور لنسبح رب القوات
لكَي ينعم لنا بخلاص نفوسنا
القيام مش معناها قيام الجسد بل قيام القلب (نشاطه و استعداده للتسبحة)
إحنا (بني النور) و (بني النهار) … قايمين نسبّح ربنا
و هدفنا و تركيزنا كله على السماء: يا رب إدينا الخلاص
عندما نقف أمامك جسدياَ
إنزع عن عقولنا نوم الغفلة
أعطنا يا رب يقظة لكي نفهم كيف نقف أمامك وقت الصلاة
التسبحة بتكون بالليل أو الفجر (وقت الجسد محتاج ينام فيه) ... عشان كده بنطلب من ربنا إنه يدّينا قوة و نشاط كي نقف أمامه بخشوع و تركيز كما يليق
اليقظة = يقظة الذهن (أسبّح بالروح والذهن أيضاً)
و نرسل لك إلى فوق التمجيد اللائق ونفوز بغفران خطايانا الكثيرة: المجد لك يا محب البشر
فيه تمجيد غير لائق: واحد بيكلم ربنا و هو سرحان أو مش مهتم … التمجيد اللائق: واحد عارف يعني إيه واقف قدام ربنا وبيكلمه بمَسكَنة و تواضع و توبة
من أول هنا يظهر القرار (المجد لك يا محب البشر) … بعد ما استيقظت وبدأت أسبح و أفهم إني واقف قدام ربنا اللي خلّصني من خطاياي: ساعتها حسّيت قد إيه هو بيحبني
قِطَع من المزامير
ها باركوا الرب يا عبيد الرب: المجد لك يا محب البشر
القائمين في بيت الرب في ديار بيت إلهنا: المجد لك يا محب البشر
بالليالي ارفعوا أيديكم إلى فوق أيها القديسون وباركوا الرب: المجد لك يا محب البشر
يباركك الرب من صهيون الذي خلق السماء والأرض: المجد لك يا محب البشر
ده المزمور 134 (المزمور الخامس في صلاة النوم)، آخر مزمور في مزامير المصاعد اللي بيقولها اليهود و هم طالعين الهيكل
في الدرجة الأخيرة (الوصول للهيكل) يبارك الكاهن الشعب و العكس
الكاهن بيشجّع ولاده (الشعب) في أول 3 أرباع ... و إحنا بنشجّعه و نردّ عليه في آخر ربع
المزمور ده يفهمنا إن أحسن مكان نبارك فيه ربنا هو بيته (كنيسته)
فليدنُ توسلي قدامك: يارب كقولك فهمني: المجد لك يا محب البشر
ليدخل ابتهالي أمامك: ككلمتك أحيني: المجد لك يا محب البشر
تفيض شفتاي السبح إذا ما علمتني حقوقك: المجد لك يا محب البشر
لساني يجيب بأقوالك لأن جميع وصاياك هي حق: المجد لك يا محب البشر
لتكن يدك لتخلّصني: لاني اشتهيت وصاياك: المجد لك يا محب البشر
إشتقت إلي خلاصك يارب: و ناموسك هو تلاوتي: المجد لك يا محب البشر
تحيا نفسي وتسبحك و أحكامك تعينني: المجد لك يا محب البشر
ضللت مثل الخروف الضال فاطلب عبدك فإني لوصاياك لم أنس: المجد لك يا محب البشر
دي آخر قطعة في أطول مزمور (مزمور 119 : 169 ل 179)
المزمور ده يفهمنا إن أحسن طريقة نبارك بها ربنا هي فهم و حفظ وصاياه و كلامه … تكون نور لطريقنا و نلهج بها على طول
و هي دي طلبتنا: يا رب علّمني طريقك ... و الاستجابة إن ربنا ينوّر عينينا بكلامه
و لمّا كلامه يسكن جوانا بغنى ... نسبحه بكلامه و يبقى دايماً على لساننا و في فكرنا في كل تعاملاتنا
و حتى لو ضللنا عن الطريق، واثقين في الراعي الصالح اللي يترك ال99 خروف حتى يجد الخروف الضال و يعيده إلى الحظيرة (يردّ نفسي)
الختام
المجد للآب والابن والروح القدس. المجد لك يا محب البشر
الآن وكل أوان وإلى دهر الدهور آمين. المجد لك يا محب البشر
المجد للآب والإبن والروح القدس منذ الآن وإلى أبد الآبدين كلها آمين. المجد لك يا محب البشر
المجد لك يا محب البشر الصالح، المجد لأُمك العذراء وجميع قديسيك. المجد لك يا محب البشر
المجد لك أيها الوحيد، أيها الثالوث القدوس إرحمنا. المجد لك يا محب البشر
نمجّد الثالوث القدوس و أمنا العدرا و كل القديسين
ليقُم الله ولتتبدَّد جميع أعدائه وليهرب من قدام وجهه كل مُبغضي إسمه القدوس. المجد لك يا محب البشر
الجملة دي كانت بتتقال عند ارتحال تابوت العهد (عدد 10 : 35) … كأننا بنبدأ رحلة نحو السماء
تأملات تانية من التسبحة
# التسبحة
ذكصولوجية باكر (بي أوأويني انطا افمي)
لحن مثالي أن نبدأ به كل يوم ... موسيقى مفرحة و كلام معزي و مغذي جداً
# التسبحة
تين أويه إنسوك
لحن تين أويه إنسوك من أجمل ألحان التسبحة ... بيتقال بطرق مختلفة لكن كلامه رائع، و الظروف اللي اتقال فيها اللحن ده أروع
# التسبحة
مجمع التسبحة
مجمع التسبحة متقسم إزاي؟ و إيه الفارق بينه و بين مجمع القداس؟ و ليه بنصلي المجمع أصلاً؟ تعالوا نعرف
كلّمنا
🤔
إيه رأيك في التأمل ده و طريقة عرضه؟ هل ساعدك تفهم اللحن و تصلّيه بالروح و الذهن؟
🥰
إيه اللي عاجبك و حابب نركّز عليه أكتر؟
💡
إيه اللي مش عاجبك و حاسس إننا لازم نعمله أحسن؟ إزاي نطور و
نحسن نفسنا؟
أي تعليق أو اقتراح هيفيدنا جداً