ذيكو
باروخ
صرخة توبة مستجابة
- حذف البروتستانت بعض أسفار الكتاب المقدس من طبعاتهم (لأنهم اعتمدوا على النسخة العبرية للكتاب المقدس) .. دي تجميعة عزرا الكاتب اللي طبيعي جمّع الأسفار اللي اتكتبت قبل و أثناء حياته فقط
- قبل طباعة الكتاب المقدس، كانت لسة الكتب المقدسة منسوخة و موجودة في الكنايس بس .. و بالتالي الكتاب المقدس المطبوع مافيهوش الأسفار اللي حذفها البروتستانت
- الأسفار دي (الموجودة في الترجمة اليونانية السبعينية اللي اتكتبت قبل ربنا يسوع حتى) بقى اسمها الأسفار القانونية التانية
- الترجمة اليونانية دي هي اللي كانت منتشرة حتى من أيام السيد المسيح .. و كل الاستشهادات اللي في العهد الجديد من العهد القديم، بتستشهد بالترجمة اليوناني مش العبري
- بالتالي الكتاب المقدس اللي في إيدينا فيه 39 سفر فقط في العهد القديم (من الترجمة العبري) ... و فيه فارق في الألفاظ بين استشهادات العهد الجديد (اللي مبنية على الترجمة اليوناني) و النصوص في العهد القديم (اللي مبنية على الترجمة العبري)
طبعاً الأسفار دي بتعترف بيها الكنيسة الأرثوذكسية و الكاثوليكية من البداية (من كتابات آباء الكنيسة الأوائل زي أثناسيوس و كيرلس و يوحنا ذهبي الفم)
- عدد الإصحاحات: 6
-
ظروف السفر:
- باروخ الكاتب هو تلميذ لإرميا النبي .. كان بيساعد إرميا النبي و يكتب له نبوّاته (إرميا 32 و 36)
- باروخ راح بابل برسالة من إرميا النبي للشعب المسبي اللي بقي في أورشليم .. و كتب السفر ده من السبي (بعد ما اتحرقت أورشليم في السبي التالت) سنة 581 ق.م.
- السفر موجَّه لليهود (سواء اللي فضلوا في أورشليم أو اللي سبوا لبابل) بعد دمار أورشليم على يد نبوخذنصّر
-
نتعلّم إيه من السفر:
- رسالة توبة من الشعب المسبي و تمسُّك بالإيمان وسط السبي
- بيورّينا الله العادل و الرحيم في نفس الوقت
- فيه نبوة دقيقة عن التجسُّد (ربنا ييجي و يحلّ المشكلة)
-
مفاتيح فهم السفر:
- السفر ده يُعتَبَر مكمّل لسفر إرميا و مراثي إرميا
- باروخ اسم عبراني معناه (مبارَك)
# 1: صلاة توبة
إصحاح 1 ل 3- إصحاح 1 فيه جزء تاريخي بيحكي ظروف الشعب المسبي
- بعد الفوج التالت من السبي و حرق أورشليم تماماً، جمع باروخ كل اليهود في بابل و قرّروا يبدأوا توبة جماعية حقيقية
- الشعب هناك استجاب و بكوا و صاموا و صلّوا و جمعوا تبرُّعات يبعتوها أورشليم عشان استمرار العبادة و الذبائح هناك من الناس القليلة و الكهنة اللي فاضلين
- نبوخذنصّر سمح بعودة بعض أواني الهيكل (الفضة مش الذهب) مرة تانية .. لكن المسبيين مش من حقهم يرجعوا
-
و بحكمة و انسحاق زي الأنبياء ما قالوا لهم، قالوا لإخوتهم في أورشليم يصلّوا صلاة جميلة (مكمّلة في إصحاح 2 و 3) فيها النقط دي:
اللي يقرا سفر دانيال هانلاقيه بيصلّي كده هو و ال3 فتية- من أجل نبوخذنصّر و أيامه لأن السبي لسة مستمر (ربنا من الأول قال لهم ماتقاوموش ملك بابل)
- اعترافاً بخطاياهم و استحقاقهم العقاب
- اعترافاً منهم إن ربنا طالما أنذرهم من وقت خروج الشعب من مصر على يد موسى ثم على يد الأنبياء بالعقاب اللي هايحلّ بهم إن لم يتوبوا .. و هم لم يسمعوا
- صلاة عشان ربنا يقبل توبتهم و يردّهم من السبي لأجل اسمه القدوس .. زي ما بنقول في كل صلاة: كرحمتك يا رب و ليس كخطايانا
- تسبيح و ثقة في رحمة ربنا إنه بعد التأديب هاييجي الخلاص و العهد الجديد اللي هايملك فيه الرب على شعبه إلى الأبد
هو وجد طريق التأدُّب بكماله و جعله ليعقوب عبده و لإسرائيل حبيبه. و بعد ذلك تراءى على الأرض و تردَّد بين البشر.
باروخ 3 : 37 و 38
- نبوة واضحة جداً عن الله الكلمة الظاهر في الجسد (ربنا يسوع)
- التأدُّب هنا معناها (الحكمة) اللي بيتكلّم عنها الجزء ده
نتعلّم إيه؟
رغم صعوبة التوبة و الحفاظ على الهوية بتاعتهم كشعب مسبي، إلا إن بعض اليهود كانوا رائعين في السبي و أعطوا المثال الصح للتوبة و التمسُّك بالله
يا رب مهما ظروفي أو مكاني أو لغتي أو الثقافة اللي حواليَّ اتغيّرت، أنا أقدر من جوايا أبقى ابنك اللي بيشهد ليك
# 2: صهيون تعزّي أولادها
إصحاح 4 و 5- في إصحاح 4، كأن صهيون أم ثكلت أولادها لكنها بتصلّي لأجلهم و تعزّيهم و ترشدهم لطريق الرجوع
- فيه ألم الفقد و الثُكل
-
فيه الرجاء في العودة
- السبي تأديب هدفه التوبة عن الخطايا العظيمة اللي استمر الشعب فيها مدة طويلة حتى فسد .. و ليس عقاب أبدي
- الله فقط هو اللي ممكن يعمل المستحيل و يردّ الشعب المسبي مرة تانية
- التوبة تفتح أبواب رحمة الله مهما كانت الخطية .. ردّ الفعل الوحيد الصح هو صلاة و توبة من القلب
-
فيه التمسُّك بشريعة الحياة: كلام الله
- يا بخت اللي عنده كلام ربنا لأنه فاهم ربنا كويس (طوبى لعيونكم لأنها تبصر و لآذانكم لأنها تسمع)
- من يتمسّك به يحيا و من يهمله يهلك
- كل الأمم اللي ظلمت شعب ربنا و شمتوا فيهم عقابهم أكيد من عند ربنا
- في إصحاح 5، على طول تيجي التعزية و الاستجابة من عند ربنا: يا أورشليم البسي ثياب عزّك و ابتهجي بدل ثياب الحزن: ربنا هايردّ لك أولادك من كل أطراف الأرض (كنيسة العهد الجديد اللي بتجمع كل العالم تحت رايتها) و هاتعمري و تكوني مزدهرة
تطلَّعي يا أورشليم من حولك نحو المشرق و انظري المسرّة الوافدة عليكِ من عند الله. ها إن بنيكِ الذين ودَّعتِهِم قادمون. يَقدِمون مجتمعين من المشرق إلى المغرب بكلمة القدوس مبتهجين بمجد الله.
باروخ 4 : 36 و 37
- أحلى منظر و أجمل تعزية .. ربنا بيعطي رجاء أكيد لشعبه
نتعلّم إيه؟
دموع التوبة و الصلاة اللي طالعة من القلب على طول لازم بعدها تيجي تعزية من ربنا
يا رب خليني أفرح و أتعزى بالفرح الحقيقي بتاع القلب التائب
# 3: رسالة إرميا للشعب المسبي
إصحاح 6- يقول لهم إنهم هايفضلوا في بابل 7 أجيال
- يحذّرهم من الانخراط في عبادة الأوثان زي ما الشعوب اللي سَبِتهم بتعمل
- طبعاً ده يشمل الممارسات الخاطئة اللي تتمّ في العبادات دي
- إقناع طويل بعدم جدوى الأوثان و إنه بالمنطق مستحيل حد يعبد شيء مصنوع لا قوة له
- دي الغلطة الأساسية و السبب الأساسي في بُعد شعب إسرائيل عن الله
نتعلّم إيه؟
مش أي حاجة بيعملها أغلب الناس بتكون صح .. فيه حاجات حتى بالمنطق البسيط جداً بتكون خاطئة و مضرّة جداً
يا رب خليني أعرف هويّتي كصاحب رسالة و سفير ليك في الدنيا .. مش الموضة اللي تمشيني ولا الناس بتعمل إيه، بل كلمتك المحيية
كلّمنا
🤔
إيه رأيك في الملخص ده و طريقة الصفحة دي؟ هل سهّل عليك إنك تتابع السفر و تفهمه و تفتكر ملخّصه؟
🥰
إيه اللي عاجبك و حابب نركّز عليه أكتر؟
💡
إيه اللي مش عاجبك و حاسس إننا لازم نعمله أحسن؟ إزاي نطور و
نحسن نفسنا؟
أي تعليق أو اقتراح هيفيدنا جداً