# تعليم

لأنه من يميّزك؟ وأي شيء لك لم تأخذه؟ وإن كنت قد أخذت، فلماذا تفتخر كأنك لم تأخذ؟


خدام مدرسة مار إفرام السرياني

درس رائع يعطيه القديس بولس الرسول في التواضع في الخدمة

  • من يميّزك؟ يا خادم يا اللي حاسس إن عندك إمكانيات عظيمة ... علم أو حُسن كلام أو صوت جميل أو قبول من الناس ... شايف إن انت اللي كويس؟ و انت اللي أعطيت نفسك المميزات دي؟ ولا ربنا اللي مدّيهالك عشان تستغلها في خدمته و خدمة أولاده؟

  • وأي شيء لك لم تأخذه؟ يا اللي حاسس بغيرة من الناس و بتلوم على ربنا؟ اشمعنى يا رب أعطيت فلان أو فلانة مواهب و أنا لأ؟ ... هل انت يا اللي بتقول كده ليك حق عند ربنا و هو قصّر معاك؟ ولا مُعطي الكل بسخاء أعطاك مواهب و إمكانيات انت مش راضي تشوفها و تستخدمها و مركّز على اللي مش عندك؟

  • وإن كنت قد أخذت، فلماذا تفتخر كأنك لم تأخذ؟ يا خادم يا اللي شايف إن ربنا أعطاك نجاح في خدمتك، بتدّي المجد لنفسه ولا ليك؟ هل كلامك هو اللي أثّر في الناس ولا روح ربنا اللي اتحرّك جواهم؟ هل انت اللي من غيرك الدنيا ماتمشيش ولا روح ربنا هو اللي أرشدك إنك تعمل الحاجة الصح؟ هل لما بتقول: نعمة إن ربنا يستخدمني أنا الضعيف ... بيبقى كلام و خلاص؟ ولا انت فعلاً عارف إن دي الحقيقة؟
يا رب كلامك واضح ... كل عطية صالحة أو موهبة هي من عندك ... و إن فعلنا كل البر فإحنا عبيد بطّالون ... إدّيني يا رب أفهم إن كل الحاجات الحلوة الي عندي انت اللي إدّيتهالي ... أستخدمها لمجد اسمك و أعطيك كل المجد يا سيّدي

ملخص السفر

البولس

كورنثوس الأولى

الإنجيل مش مجرد شوية وصايا أخلاقية أو طريقة عشان نعبش كويسين ... ده إعلان ربنا يسوع عن نفسه و عن طريقة لحياة جديدة تماماً ... و قوة عشان نحياها

كل حاجة بعين الإنجيل
361301014
التفاصيل

تأملات تانية عن التعليم

متى 5 : 20

إن لم يَزِد برّكم على الكتبة والفريسيين لن تدخلوا ملكوت السماوات

تسالونيكي الأولى 1 : 3

متذكرين بلا انقطاع عمل ايمانكم و تعب محبتكم و صبر رجائكم ربنا يسوع المسيح

فيلبي 3 : 13

و لكني أفعل شيئا واحدا: إذ أنا أنسى ما هو وراء وأمتد إلى ما هو قدام


كلّمنا

🤔 إيه رأيك في التأمل و الصلاة؟ هل ساعدك تفهم الآية و تحفظها و تصلّيها و تعيش بيها؟ ...
🥰 إيه اللي عاجبك و حابب نركّز عليه أكتر؟
💡 إيه اللي مش عاجبك و حاسس إننا لازم نعمله أحسن؟ إزاي نطور و نحسن نفسنا؟
أي تعليق أو اقتراح هيفيدنا جداً