معلومة

الميرون

الميرون هو زيت ... مرتبط بأسرار عظيمة في الكنيسة
إيه الزيت ده؟ و بيستخدم في إيه؟

سر الميرون (أو سر المسحة المقدسة) هو أحد أسرار كنيستنا السبعة. بعد ما بنتعمّد عل طول بنترشم بالميرون فيحلّ فينا الروح القدس.

في المعمودية كل واحد فينا اتدفن مع ربنا و قام معه إنسان جديد مولود من فوق (زي ما ربنا قال لنيقوديموس) و بعد المعمودية بنترشم بالميرون (36 رشمة على كل منافذ الجسم) عشان نثَبّت الإنسان الجديد ده و نكرّسه لربنا .. و فيه الروح القدس يحل فينا و يطهّرنا.

كلمة ميرون كلمة يونانية معناها دهن أو طيب أو رائحة عطرة .. و زيت الميرون بيتعمل من زيت الزيتون مع الأطياب و الحنوط التي كُفِّن بها السيد المسيح.

و الزيت عموماً في الكنيسة أحد رموز الروح القدس (زي في مثل العذارى الحكيمات و الجاهلات) .. و كان يُستَخدم في العهد القديم في مسح الكهنة والأنبياء والملوك (زي لمّا صموئيل مسح داود).

و سر المعمودية و الميرون هما مدخل لباقي أسرار الكنيسة (يعني ماينفعش حد يتناول غير لو كان متعمّد و مرشوم بالميرون .. عشان كدة أول مناولة للطفل بتكون بعد معموديته على طول).

تعالوا نفتكر دابماً إن إحنا اتكرّسنا لربنا و اتولدنا ولادة جديدة مختلفة .. و كل واحد فينا قيل له "أكسيوس" لما طلع من المعمودية (زي القديسين) .. نسمع كلام ربنا و مانزعّلش الروح القدس اللي فينا

عجبك المقال؟


  • تقدر تعمل account على الموقع من هنا و تحتفظ بالمقال على صفحتك في ال favourites
  • تقدر تعمل share للصفحة دي مع أصحابك و كنيستك عشان نسمع و نستفيد بالمقال دي مع بعض
  • تقدر تعمل download للمقال على الجهاز بتاعك

طقس كنيستنا غني جداً بتأملاته و معانيه و دروسه ... شاركنا بتأملاتك أو معلوماتك عشان كلنا نستفيد
و برضه لو عندك ملاحظات أو اقتراحات ابعت لنا على طول

1
2
3
ابعت