ذيكو

الأسفار الحكمية

أمثال

كتالوج الحياة في حكمة و مخافة الله

نصائح عملية بإرشاد الروح القدس عشان نعيش حياتنا بحكمة الله (مش بحكمتنا الأرضية) في كل الأجيال و كل الظروف

الصورة من موقع BibleProject
  • عدد الإصحاحات: 31
  • ظروف الكتابة:
    • الكاتب الرئيسي هو سليمان الملك ابن داود
    • كتب السفر ده في فترة شبابه (قبل فترة الخطية و الرفاهية الزيادة) بعد ما شاف ربنا في رؤيا و طلب منه الحكمة و نالها
  • هدف السفر:
    • السفر تجميعة من الحِكَم هدفه (زي ما موجود في أول آية) إنه يبدأ يعلّمنا طريق الحكمة السماوية: كيف أصير حكيماً؟
    • السفر فيه أمثال كتير عن تقديس الحواس (اللسان / القلب / الفكر / الآذان) عشان حياة الإنسان كلها تبقى مِلك لربنا
    • السفر كمان عملي جداً فيه أمثال كتير في حياتنا و تعاملاتنا اليومية
  • مفاتيح فهم السفر:
    • (الأمثال) في السفر ده بنفس معناها اللي عارفينه في حياتنا العادية: جمل قصيرة فيها حكمة
    • السفر يضع مقارنات كتير بين الحكيم (الإنسان التقيّ) و بين الجاهل (الشرير أو البعيد عن ربنا) … يعني الحكمة != الذكاء ولا العلم بل معناها الاقتراب من الله وتنفيذ وصاياه
    • الحكمة في السفر ده مذكورة كصفة (الخير أو تنفيذ وصايا ربنا) و كشخص = أقنوم الحكمة (ربنا يسوع المسيح)

مقدمة عن السفر ثم حكمة سليمان ثم حكمة 2 حكماء في وقت حزقيا الملك (أو سليمان نفسه بس حاطط ألقاب له)

إصحاح 1 ل 9
مقدمة

نداء الحكمة (ربنا يسوع): تعالوا اقتنوا الحكمة

إصحاح 10 ل 29
حكمة سليمان

بركات الحكمة و طريقها

إصحاح 30
حكمة أجور

التواضع لاقتناء الحكمة

إصحاح 31
حكمة لموئيل

صفات المرأة الفاضلة

# 1: مقدمة

إصحاح 1 ل 9
الصورة من موقع BibleProject
  • إصحاح 1 و 2 - هدف السفر:
    • يقول سليمان الحكيم إن هدف السفر هو اقتناء الحكمة
    • و إن أساس الحكمة هو مخافة الرب (يعني التواضع قدام كلام ربنا لأنه هو الحق و الحياة)
    • و يقول لابنه أول وصية: اسمع تأديب أبيك (ربنا) ولا ترفض شريعة أمك (الكنيسة) … عشان تعيش باستقامة و تكون ناجح و في سلام، بينما الجهّال المتكبّرين المخالفين لوصايا ربنا بحثاً عن مكاسبهم مصيرهم هو الهلاك

      برضه تنطبق على الأب و الأم اللي هم أول ناس بيعرّفونا ربنا و يسلّمونا وصاياه

    • (إصحاح 2) اطلب الحكمة و دوّر عليها من كل قلبك … اسلك في وصايا ربنا و حاول بكل قلبك تكون هي كنز عقلك و قلبك

      الرب يعطي حكمة … مصدر الحكمة الروحية هو أقنوم الحكمة (السيد المسيح)، و حكمته عميقة جداً علينا مستحيل نفهمها كلها و دورنا بس إننا نطلب حكمة أن نسلك في وصايا ربنا و نعملها

  • إصحاح 3 ل 7 - وصايا من أب لابنه:
    • (إصحاح 3) خليك متواضع أمام ربنا و وصاياه (لا تكُن حكيماً في عيني نفسك. اتّقِ الرب وابعد عن الشر) و كريم مع الله (أكرِم الرب من مالك ومن كل باكورات غلتك) و الناس (لا تمنع الخير عن أهله، حين يكون في طاقة يدك أن تفعله)

      عمل الخير مع الناس وصية مهمة جداً حتى من العهد القديم … مش كفاية إني لا أضر أحد، لازم أعمل خير طالما في يدي أن أعمله

    • (إصحاح 4) ضبط القلب و الحواس (فوق كل تحفُّظ احفظ قلبك، لأن منه مخارج الحياة)

      الإصحاح ده كمان بيقول لنا أهمية دور الأب في التربية و إنه لازم يكون مثل أعلى و يعلّم ابنه الحكمة … زي ما داود علّم سليمان المزامير و وصّاه توصيات في آخر حياته إنه يمشي في طريق ربنا

    • (إصحاح 5 و 6 و 7) احذر من الزنا و من أن تنخدع بالكلام المعسول أو جمال الشكل، اهرب حالاً و إلا ستندم بعد فوات الأوان بعد ضياع صحتك و عقلك و شبابك و طهارتك … بل (ليكُن ينبوعك مبارَكاً، وافرح بامرأة شبابك) لأنه (أيأخذ إنسان ناراً في حضنه ولا تحترق ثيابه؟)، و بلاش استهتار أو كبرياء (لأنها طرحت كثيرين جرحَى، وكل قتلاها أقوياء)

      المشاعر و العواطف لازم الواحد يكون حذر جداً فيها، لازم لا يعطي قلبه لأي حد خارج الإطار الذي رسمه ربنا … و يخلي باله في اختيار شريك الحياة اللي هو هدية من ربنا

    • (إصحاح 6) احذر من الثقة في ناس ماينفعش تثق فيها و من وعود متسرّعة و من الكسل في حياتك … بل (اذهب إلى النملة أيها الكسلان. تأمل طرقها وكُن حكيماً)

      حكيم جداً هو الملك سليمان اللي تأمل في نشاط النمل اللي رغم ضَعفه عنده مثابرة كبيرة جداً و يستغل إمكانياته و ده اللي بيفرق في السباقات الطويلة

  • إصحاح 8 و 9 - نداء الحكمة:
    • السيد المسيح بينادي على كل إنسان: تعالى و افهم وصاياي و تعليمي اللي (خير من اللآلئ، وكل الجواهر لا تساويها) … مش مطلوب منك غير إنك تحب الحكمة و تتمسك بها و ربنا يقول (أنا أحب الذين يحبونني، والذين يبكرون إلي يجدونني)

      و فيه آيات واضحة عن أزلية الابن (منذ الأزل مُسِحتُ، منذ البدء، منذ أوائل الأرض) و إنه الخالق

    • و النتيجة: حياة فيها فرح مقدس (فرحة في مسكونة أرضه، ولذّاتي مع بني آدم) وحياة أبدية (لأنه من يجدني يجد الحياة، وينال رضى من الرب)
    • لكن مش بس الحكمة بتنادي، ده كمان الحماقة بتنادي و تدعو الناس لطريق الهلاك و بتحاول تجمّله .. و في الآخر كل واحد يتحمّل مسئولية اختياره (إن كنت حكيماً فأنت حكيم لنفسك، وإن استهزأت فأنت وحدك تتحمل)

      و بداية إصحاح 9 (الحكمة بنت لها بيتاً) عن الكنيسة و الأسرار و الإفخارستيا و دعوة الخدام للكل بالتوبة … الجزء ده نقرأه في أسبوع الآلام

لا تَدَع الرحمة والحق يتركانك. تقلَّدهما على عنقك. اكتبهما على لوح قلبك

أمثال 3 : 3
  • التوازن مهم جداً بين الرحمة و الحق … محتاج حكمة سماوية من وصايا ربنا

نتعلّم إيه؟

الحكمة نداءها واضح و عالي، و نفس الكلام بالنسبة للجهل … مهمتنا إننا نسمع للحكمة و نحيى بها

يا رب أعطني أن أميّز صوتك و أحبى بوصاياك

# 2: حكمة سليمان

إصحاح 10 ل 29
الصورة من موقع BibleProject

مجموعة رائعة من الأمثال و الحِكَم الروحية القصيرة في مواضيع مختلفة في الحياة

بعض المواضيع و الآيات من سفر الأمثال
الموضوع الآيات
المحبة
  • البغضة تهيّج خصومات، والمحبة تستر كل الذنوب (أمثال 10 : 12)
  • من يستر معصية يطلب المحبة، ومن يكرر أمرا يفرق بين الأصدقاء (أمثال 17 : 9) … المحبة تستر كثرة من الخطايا
  • الصَديق يُحِب في كل وقت، أما الأخ فللشدة يولَد (أمثال 17 : 17) … الصديق الحقيقي كنز لأنه يحب صديقه دائماً
  • إن جاع عدوك فأطعمه خبزا، وإن عطش فاسقه ماء، فإنك تجمع جمراً على رأسه، والرب يجازيك. (أمثال 25 : 21 و 22)
ضبط اللسان و النفس
  • كثرة الكلام لا تخلو من معصية، أما الضابط شفتيه فعاقل (أمثال 10 : 19)
  • غضب الجاهل يُعرَف في يومه، أما ساتر الهوان فهو ذكي (أمثال 12: 16): لازم الكلام يكون في هدوء مش في عصبية … عشان ما يطلعش كلام غلط أو بطريقة غلط
  • البطيء الغضب خير من الجبار، ومالك روحه خير ممن يأخذ مدينة (أمثال 16: 32) … لازم الواحد يسيطر على أعصابه و يعرف يقوّم نفسه
  • مجد الرجل أن يبتعد عن الخصام، و كل أحمق ينازِع (أمثال 20 : 3)
  • أكل كثير من العسل ليس بحسن، وطلب الناس مجد أنفسهم ثقيل. مدينة منهدمة بلا سور، الرجل الذي ليس له سلطان على روحه. (أمثال 25 : 27 و 28)
  • من يحفر حفرة يسقط فيها، ومن يدحرج حجرا يرجع عليه. (أمثال 26 : 27)
  • النفس الشبعانة تدوس العسل، وللنفس الجائعة كل مُرّ حلو. (أمثال 27 : 7) … اللي شبعان بربنا لا يهمه العالم ولا ما فيه، بينما النفس البعيدة عن ربنا تلهث وراء العالم
الاتكال على الله
  • بركة الرب هي تُغنِي، ولا يزيد معها تعباً (أمثال 10 : 22) … ثق في بركة ربنا مهما تعبت
  • القليل مع مخافة الرب، خير من كنز عظيم مع همّ. أكلة من البقول حيث تكون المحبة، خير من ثور معلوف ومعه بغضة (أمثال 15 : 16 و 17)
  • اسم الرب برج حصين، يركض إليه الصديق ويتمنّع (أمثال 18: 10) … الصدّيق بيلاقي الأمان عند ربنا، يجري عليه زي الأطفال
  • القلب يعرف مرارة نفسه، وبفرحه لا يشاركه غريب. أيضاً في الضحك يكتئب القلب، وعاقبة الفرح حزن (أمثال 14: 10 و 13) … ناس كتير من برة شكلها بتضحك و مبسوطة لكن قلبها حزين (لأن فيه فرق بين الضحك و بين السعادة) … السعادة الحقيقية في ربنا فقط
  • الفَرَس مُعَدّ ليوم الحرب، أمّا النصرة فمن الرب (أمثال 21 : 31)
  • الصيت أفضل من الغنى العظيم، والنعمة الصالحة أفضل من الفضة و الذهب (أمثال 22 : 1)
  • لأنه لا بد من ثواب، ورجاؤك لا يخيب (أمثال 23 : 18)
  • إن ارتخيت في يوم الضيق ضاقت قوتك. (أمثال 24 : 10) … توكّل على ربنا بإيمان حتى وسط الضيقات
  • الرجل الأمين كثير البركات، والمستعجل إلى الغنى لا يبرأ (أمثال 28 : 20)
التواضع
  • تأتي الكبرياء فيأتي الهوان، ومع المتواضعين حكمة (أمثال 11: 2) … التواضع مفتاح الفضائل كلها
  • قبل الكسر الكبرياء، وقبل السقوط تشامُخ الروح (أمثال 16: 18) … الكبرياء هي الخطوة الأولى في طريق السقوط
  • أكثر الناس ينادون كل واحد بصلاحه، أما الرجل الأمين فمن يجده؟ (أمثال 20 : 6) … لازم الواحد يكون أمين في كلامه و يقول اللي له واللي عليه
  • من يكتم خطاياه لا ينجح، ومن يُقرّ بها ويتركها يُرحَم (أمثال 28 : 13)
  • كبرياء الإنسان تضعه، والوضيع الروح ينال مجداً. (أمثال 29 : 23)
الرحمة و العطاء
  • النفس السخية تُسَمَّن، والمروِي هو أيضا يروَى (أمثال 11: 25)
  • الصدّيق يراعي نفس بهيمته، أما مراحم الأشرار فقاسية (أمثال 12: 10)
  • ظالم الفقير يعيّر خالقه، ويمجّده راحم المسكين (أمثال 14: 31)
  • أيضاً من قريبه يُبغَض الفقير، ومحبّو الغَني كثيرون. من يحتقر قريبه يخطئ، ومن يرحم المساكين فطوبى له (أمثال 14: 20 و 21) … إياك تحتقر الفقير
  • من يرحم الفقير يُقرِض الرب، وعن معروفه يجازيه (أمثال 19: 17)
  • من يسدّ أذنيه عن صراخ المسكين، فهو أيضاً يصرخ ولا يستجاب (أمثال 21 : 13)
الحكمة في الكلام
  • الإنسان يشبع خيراً من ثمر فمه (أمثال 12: 14): الكلام الحكيم يرجع بالخير على صاحبه
  • يوجد من يهذر مثل طعن السيف، أما لسان الحكماء فشفاء (أمثال 12: 18): لازم الكلام يطلع فيه احترام و مراعاة لمشاعر اللي قدامي
  • الغمّ في قلب الرجل يحنيه، والكلمة الطيبة تفرحه (أمثال 12: 15): لازم الكلام يكون فيه تشجيع لصغار النفوس و تعزية
  • الجواب الليّن يصرف الغضب، والكلام الموجِع يهيج السخط (أمثال 15: 1): لازم الكلام يكون فيه حكمة إني أكسب اللي قدامي خصوصاً لو هو غاضب (متقولش حاجة تزوّد غضبه)
  • من يحفظ فمه ولسانه، يحفظ من الضيقات نفسه (أمثال 21 : 23)
  • تفاح من ذهب في مصوغ من فضة، كلمة مقولة في محلها. (أمثال 25 : 11)
  • بعدم الحطب تنطفئ النار، وحيث لا نمام يهدأ الخصام. (أمثال 26 : 20)
التأديب و المشورة
  • حيث لا تدبير يسقط الشعب، أما الخلاص فبكثرة المُشيرين (أمثال 11: 14) … لازم الإنسان الروحي يكون له مُرشِد
  • الابن الحكيم يقبل تأديب أبيه، والمستهزئ لا يسمع انتهاراً (أمثال 13: 1) دور الابن: يكون متواضع و حكيم و يقبل تأديب أبيه
  • من يمنع عصاه يُمقِت ابنه، ومن أحبّه يطلب له التأديب (أمثال 13: 24) دور الأب: يؤدب الابن حتى لو احتاج الأمر في أوقات إلى الحسم (طبعاً التأديب مش معناها الضرب بل التقويم عشان الابن يفهم إنه عمل حاجة غلط و يعرف عاقبة الغلط ده و مايعملوش تاني)
  • البوطة للفضة، والكور للذهب، وممتحن القلوب الرب (أمثال 17: 3): زي ما الصائغ ينقي الفضة في الفرن لحد ما توصل لدرجة من النقاء إنه يرى وجهه فيها بوضوح … هكذا ربنا بيعمل معانا ساعات: ينقينا بالتجارب لحد ما نتغيّر إلى صورته
  • توجد طريق تظهر للإنسان مستقيمة، وعاقبتها طرق الموت (أمثال 14: 12) … لازم الواحد يدقّق و يتأنى في اختيار طريقه ويستعين بمرشد روحي
  • ربِّ الولد في طريقه، فمتى شاخ أيضاً لا بحيد عنه (أمثال 22 : 6)
  • بالكلام لا يؤدَّب العبد، لأنه يفهم ولا يُعنَى. (أمثال 29 : 19) .. يعني مش دايماً الكلام (ولا الضرب) بينفع للتأديب، ساعات بيكون فيه طرق عملية تانية

كتير من الآيات هنا تحوّلت إلى أمثال شعبية في تراثنا

بعض الأمثال الشعبية المستوحاة من سفر الأمثال

حيث لا بقر فالمعلف فارغ، وكثرة الغلّة بقوة الثور

أمثال 14 : 4
  • آية تنطبق على الخدّام: لو فيه خدمة قوية و افتقاد الكنيسة هتكون مليانة، أمّا لو الخدمة ضعيفة مش بتقدّم غذاء هتكون الكنيسة فاضية

نتعلّم إيه؟

الجزء ده مليان بأمثال حكمة في معظم نواحي الحياة العملية … قواعد عامة عشان نعيش حياتنا صح

يا رب أعطِنا أن نسلك بهذه الحكمة الروحية العملية في طريق حياتنا

# 3: حكمة أجور

إصحاح 30
الصورة من موقع BibleProject

نقدر نقسم الإصحاح ل 3 أجزاء:

  • نبوة عن الابن:
    أجور يسأل: (من صعد إلى السماوات ونزل؟ من جمع الريح في حفنتيه؟ من صر المياه في ثوب؟ من ثبت جميع أطراف الأرض؟ ما اسمه؟ وما اسم ابنه إن عرفت؟) … و ربنا يسوع جاوبه: وليس أحد صعد إلى السماء إلا الذي نزل من السماء، ابن الإنسان الذي هو في السماء. (يوحنا 3 : 13)
  • صلاة:
    إن ربنا يبعد عنه الفقر الزائد (حتى لا يجدّف أو يسرق) و الغنى الزائد (حتى لا يتكبر أو يستغنى عن ربنا) … كأنه بيقول: خبزنا كفافنا أعطنا اليوم
  • مجموعة من الحكَم:
    في صورة رباعيات، نقدر نتعلّم منها

أربعة هي الأصغر في الأرض، ولكنها حكيمة جدا: النمل طائفة غير قوية، ولكنه يعد طعامه في الصيف. الوبار طائفة ضعيفة، ولكنها تضع بيوتها في الصخر. الجراد ليس له ملك، ولكنه يخرج كله فرقا فرقا. العنكبوت تمسك بيديها، وهي في قصور الملوك.

أمثال 30 : 24 ل 28
  • كائنات ضعيفة لكن ممكن نتعلم منها كتير:
  • من النمل: التخطيط و عدم الكسل
  • من الوبار (حيوان صغير زي الأرنب): الاحتماء بالصخر (ربنا يسوع)
  • من الجراد: العمل الجماعي
  • من العنكبوت: السكنى في القصور العالية (السماء)

نتعلّم إيه؟

'طريقة رائعة لقراءة سفر الأمثال: إن الواحد يتواضع و يقول أنا ماعنديش حكمة و يحط كلمة ربنا فوقه و يتعلم منها

يا رب خليني أركز في قراءة كلامك و وصاياك و أحيا بها

# 4: حكمة لموئيل

إصحاح 31
الصورة من موقع BibleProject

الإصحاح المشهور عن المرأة الفاضلة … 22 آية (كل آية بادية بحرف من الأبجدية العبرية) عن كيفية اختيار الزوجة، و صفاتها:

  • القناعة
  • النشاط
  • العطاء
  • المثابرة
  • جدعة و بتحب الشغل (مش مدللة)
  • مدبرة
  • واخدة بالها من مظهرها باحتشام
  • عندها إيمان و مش خايفة من بكرة
  • حكيمة
  • يقظة و عارفة حال ولادها و أسرتها

و المرأة الفاضلة دي زوجها و الناس يحبوها على الأرض، و ربنا يكافئها في السماء

الحُسن غِش والجمال باطل، أما المرأة المُتّقية الرب فهي تُمدَح

أمثال 31 : 30
  • اختيار شريك الحياة لازم يبقى بالعقل مش بالشكل، و أهم صفة مخافة الرب

نتعلّم إيه؟

حكمة الأمهات مهمة جداً في تربية الأولاد ... يا بخت اللي عنده أم حكيمة روحياً كده

يا رب أعطِ بناتنا هذه الحكمة الروحية حتى يكونوا شبه أمنا العدرا: المرأة الفاضلة

  • تقدر تعمل account على الموقع من هنا و تحتفظ بالملخص على صفحة ال account بتاعك
  • تقدر تعمل share للصفحة دي مع أصحابك و كنيستك عشان نستفيد بالملخص ده مع بعض
  • تقدر تعمل download للملخص على الجهاز بتاعك

أيوب

السفر ده بيكشف لنا عن السؤال الصعب عن علاقة الله بمعاناة الإنسان. بيعلّمنا حتى لو إحنا في أحيان كتير مش فاهمين سبب التجربة و المعاناة، دايماً نقدر نروح لربنا بحزننا و ألمنا .. و كلنا ثقة إنه بيعمل لخيرنا. ماتدوّرش على سبب التجربة و انت فيها لأنك غالباً مش هاتفهم .. دوّر على ربنا و صلّي و قُل له: يا رب ماذا تريد أن أفعل؟ أنا موجوع جداً و لكن عندي ثقة فيك و في حكمتك و في النهاية السعيدة

مزامير - الجزء الأول (مزمور 1 و 2)

سفر المزامير يحكي الكتاب المقدس كله بطريقة شعرية .. السفر ده بيعلّمنا أهمية الصلاة و قوة التسبحة

مزامير - الجزء التاني (مزمور 3 ل 41)

سفر المزامير يحكي الكتاب المقدس كله بطريقة شعرية .. السفر ده بيعلّمنا أهمية الصلاة و قوة التسبحة

كلّمنا

🤔 إيه رأيك في الملخص ده و طريقة الصفحة دي؟ هل سهّل عليك إنك تتابع السفر و تفهمه و تفتكر ملخّصه؟
🥰 إيه اللي عاجبك و حابب نركّز عليه أكتر؟
💡 إيه اللي مش عاجبك و حاسس إننا لازم نعمله أحسن؟ إزاي نطور و نحسن نفسنا؟
أي تعليق أو اقتراح هيفيدنا جداً