القديس مارمرقس الرسول
- 61م ل 68م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #1 لكنيسة مصر
- أسّس الكنيسة
- بشّر إنيانوس الإسكافي ... اللي أصبح البطرك رقم 2
- عن القديس مارمرقس
القديس بطرس خاتم الشهداء
- 302م ل 311م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #17 لكنيسة مصر
- وقت دقلديانوس و الاضطهاد على المسيحية و الشهداء (زي مارجرجس)
- صلّى قبل ما يستشهد: يا رب خلّيني أكون آخر واحد في عصر الاستشهاد ده
- هو ده اللي حصل معاه معجزة السيدة اللي عمّدت ابنها بدمها لما السفينة غرقت
- بعدها انتهى عصر الاضطهاد ... و بدأ عصر الهرطقات
أريوس
- الإسكندرية - مصر
- أول مهرطق كبير
- كان فيه كاهن اسمه أريوس ... فكّر في السيد المسيح بطريقة غلط
- احنا بنقول: واحد مع الآب في الجوهر (أوموسيوس) ... زي ما ربنا يسوع قال: أنا و الآب واحد
- أريوس قال: لأ ... يسوع (أومويسيوس) يعني مشابه مش مساوي ... يعني أقل منه ... حرف واحد لكن الفارق قاتل
البابا أرشيلاوس
- 311م ل 312م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #18 لكنيسة مصر
- ماطوّلش كتير (كانت مرحلة انتقالية)
البابا ألكسندروس
- 312م ل 328م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #19 لكنيسة مصر
- ساعتها (وقت الملك قسطنطين) كانت بدعة أريوس انتشرت ... فاجتمع 318 من أساقفة من حول العالم في مجمع نيقية
- البابا ألكسندروس أخد 20 أسقف من مصر ... و تلميذه أثناسيوس
- المجمع حرم أريوس و بدعته ... و طلع بقانون الإيمان (لحد قبل: نعم نؤمن بالروح القدس) ... اللي كتبوا القانون ده 3، منهم 2 من مصر: البابا ألكسندروس و القديس أثناسيوس
- عن مجمع نيقية
القديس أثناسيوس الرسولي
- 328م ل 372م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #20 لكنيسة مصر
- وقت نياحة الباب ألكسندروس، كان أثناسيوس مشهور ساعتها جداً في المجتمع المسيحي
- بسبب مجمع نيقية، حلّت ضيقات كتيرة جداً و عذابات كنير على أثناسيوس ... سنين كتيرة جداً (36 سنة) و حروب كتيرة لأن أريوس كان لسة موجود و بيهيّج الناس و الامبراطور ضد القديس أثناسيوس بكل الطرق
- الناس قالت: العالم كله ضدك يا أثناسيوس ... قال لهم: و أنا – بالمسيح – ضد العالم ... يعني أنا ماشي على الإيمان الصحيح مهما حصل
- عن القديس أثناسيوس
البابا بطرس التاني
- 373م ل 379م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #21 لكنيسة مصر
- قعد 5 سنين و 9 شهور بس ... برضه في ضيقات و مشاكل بسبب أريوس
البابا تيموثاوس
- 379م ل 385م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #22 لكنيسة مصر
- فترة مرتاحة نسبياً خصوصاً بعد مجمع القسطنطينية
- اهتم ببناء الكنايس
مقدونيوس
- القسطنطينية
- تاني مهرطق كبير
- بدعته: أنكر لاهوت الروح القدس
- اتعمل مجمع القسطنطينية ... و كمّلوا قانون الإيمان (من أول: نعم نؤمن بالروح القدس)
- عن مجمع القسطنطينية
البابا ثاؤفيلس
- 385م ل 412م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #23 لكنيسة مصر
- لما كان هو و أخته أطفال (أيام القديس أثناسيوس)، توفى والدهم و والدتهم ... و ربّتهم مربّية من الحبشة ... لما لقاهم القديس أثناسيوس استغرب شكل المربّية السمراء مع الأطفال ... سألها بعد القداس: مين دول؟ قالت له ... قال لها: سيبيهم لي، أنا هاربّيهم
- كبر ثاؤفيلس و بقى شماس ثم قس ثم مدير مدرسة الإسكندرية اللاهوتية
- أخته تزوّجت و خلّفت القديس كيرلس عامود الدين
- وقتها كان الامبراطور هو ثيئودوسيوس الكبير ... مسيحي و عصره كان عصر تعمير كبير
نسطور
- القسطنطينية
- تالت مهرطق كبير
- بدعة نسطور: ماينفعش الإله تجوز عليه الآلام ... و بالتالي فيه انفصال بين لاهوت السيد المسيح و ناسوته ... و اللاهوت انفصل عن الناسوت وقت اللآلام و الصليب
- طبعاً ده معناه خطير جداً لأن ببساطة معناه إن الصليب تمثيلية مش فداء ولا حاجة
- تم الرد عليه و حرمه في محمع أقسس
- عن مجمع أفسس
القديس كيرلس عامود الدين
- 412م ل 444م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #24 لكنيسة مصر
- وقتها ظهر نسطور
- عملوا مجمع أفسس ... القديس كيرلس قال إن طبيعة السيد المسيح طبيعة واحدة: لاهوت متّحد بالناسوت .. بغير اختلاط ولا امتزاح ولا تغيير
- و شبّهها لهم: قال: زي اتحاد الحديد بالنار .. لو ضربت: الضربة في الحديد ... لكن النار لم تترك الحديد ... و ربنا يسوع لاهوته لم يفارق ناسوته أبداً
- و العدرا ولدت الله الظاهر في الجسد (القدوس المولود منك يُدعى ابن الله) ... و لقبها (ثيئوتوكوس) يعني والدة الإله
- وضعوا مقدمة قانون الإيمان (نعظّمك يا أم النور الحقيقي)
- عن القديس كيرلس
أوطاخي
- القسطنطينية
- رابع مهرطق كبير
- طلع واحد رئيس دير ببدعة عكس بدعة نسطور: أنكر ناسوت السيد المسيح .. قال ده المسيح جه في بطن العدرا زي الخيال ... صورة للناسوت بس مش ناسوت حقيقي
- عملوا مجمع استئنافي لمجمع أفسس
- حاول يتراجع عن كلامه و قال خلاص أنا تراجعت عن أفكاري
- كان كبير في السن (85 سنة) ... فسامحوه
لاون
- روما
- خامس مهرطق كبير
- بطرك روما
- قال: لآ، كلام أوطاخي مش مظبوط
- لكن طلع في بدعة تانية: بدعة نسطور تاني
- و كتب مجموعة قوانين عٌرفت ب(طومس لاون) .. و اتقسمت الكنيسة بعد مجمع خلقيدونية
- عن مجمع خلقيدونية
القديس ديوسقوروس
- 444م ل 454م
- الإسكندرية - مصر
- بطرك #25 لكنيسة مصر
- تلميذ البابا كيرلس و تلميذه ... و حضر البِدَع اللي فاتت
- كان موجود في مجمع أفسس الاستئنافي ... و هو اللي حاجج أوطاخي
- للأسف أوطاخي لم يتب فعلاً ... و كان الامبراطور مرقيان ساعتها قال نعمل مجمع تاني و نناقش تاني (في القسطنطينية)
- كان مجمع كبير جداً لكن كانوا خايفين من الإمبراطور ... الإمبراطور ماجاش أول يوم
- قال: خلاص نعمله في خلقيدونية (قرية من قرى نيقية، قريبة من القسطنطينية)
- و فعلاً اجتمعوا .. لكن بدل ما يناقشوا بدعة أوطاخي، ناقشوا طومس لاون
- طبعاً القديس ديوسقورس قاوم الفكر ده ... و المجمع عمل حيلة دنيئة: قالوا خلاص ناخد 5 أيام أجازة و نجتمع تاني نشوف
- لما رجع القديس ديوسقورس للفندق اللي كان فيه، لقى العساكر مانعينه من الخروج
- عقدوا المجمع من غيره ... و بعتوا له .. و قالوا إن مارضيش ييجي (رغم إنه محبوس) ... و قالوا عليه إنه منحاز لبدعة أوطاخي ... و أسائوا إليه و عذّبوه
- في اليوم الخامس من الحبس قالوا له: يا تمضي على طومس لاون يا نعذّبك ... قال لهم: ماشي هامضي .. لما جابوه له كتب: محروم كل من وقّع على هذا الطومس
- كسروا سنانه و نتفوا دقنه ... فلما جه واحد يزوره، قال له: خد الأسنان و الشعر ده لكنيستي الإسكندرية و قل لهم: ده الجهاد من أجل الإيمان
- نفوه لجزيرة عند تركيا هو و 4 أساقفة مصريين ... الناس اللي فيها كانوا وثنيين أو نسطوريين (النوعين ضايقوه) ... لكن ربنا أعطاه موهبة شفاء الأمراض ... فآمن كل من في الجزيرة بالمسيحية الصحيحة
- تنيّح في الجزيرة دي ... و الكنيسة بتعتبره من المعترفين
- طبعاً كنيسة الإسكندرية تحمّلت اضطهادات كتير جداً من الإمبراطور للتمسك بالإيمان و رفض طومس لاون
- مجمع خلقيدونية كان بداية الانقسام بين الأرثوذكس (الإسكنردية و بعض الكنائس) و الكاثوليك (كنيسة روما)
- عن القديس ديوسقوروس
القديس ساويرس الأنطاكي
- مدينة اسمها سوزوبوليس في بيسيدية (في آسيا الصغرى اللي هي بين تركيا و سوريا دلوقتي)
- بطرك أنطاكية
- كان بتربطه علاقة روحية قوية ببطرك الإسكندرية (الأنبا ديوسقورس)
- ساعده وقت مجمع خلقيدونية
- و برضه ده خلاه يشوف اضطهاد كبير
- و هرب على مصر متخفّي ... و حصلت معاه معجزة جميلة تظهر كرامته
- عن القديس ساويرس
ذيكو
ملخص المجامع و أبطال الإيمان
أبطال الإيمان هم جدودنا اللي موجودين في مجمع القداس لدورهم العظيم في الحفاظ على الإيمان
تعالوا نعرف باختصار مين أهم أبطال الإيمان و إيه التحديات اللي واجهتها الكنيسة في فترة البدع و الهرطقات
كلمة
ملخص
دروس
نتعلّم إيه؟
الحفاظ على الإيمان حاجة صعبة و مكلّفة جداً ... و آبائنا أبطال الإيمان تحمّلوا عذابات كتير جداً عشان يوصل لنا الإيمان الصحيح
كلّمنا
🤔
إيه رأيك في الملخص ده و طريقة عرضه؟ هل ساعدك تعرف ملخص أحداث و شخصيات الفترة دي في تاريخ الكنيسة؟
🥰
إيه اللي عاجبك و حابب نركّز عليه أكتر؟
💡
إيه اللي مش عاجبك و حاسس إننا لازم نعمله أحسن؟ إزاي نطور و
نحسن نفسنا؟
أي تعليق أو اقتراح هيفيدنا جداً